|  | 

Zdrowie

Kwas linolowy

Kwas linolowy działa nie tylko jak składnik odżywczy, lecz może rów­nież powodować zmiany w funkcjonowaniu komórek, wiążąc je z biał­kiem zwanym PPAR-gamma (receptorem gamma aktywowanym proliferatorem peroksysomów). Białko to wiąże się z jedną z prostaglandyn utworzoną z kwasu linolowego. Receptor PPAR-gamma znajdu­je się w komórkach guzów, gdzie może być odpowiedzialny za niektóre efekty działania kwasów tłuszczowych omega-6 na wzrost guza. Jest także obecny w białych krwinkach w ścianach naczyń krwionośnych serca, gdzie może przyczyniać się do postępu miażdżycy. Kwas lino­lowy jest przykładem kwasu tłuszczowego, który działa zarówno jak składnik odżywczy, jak i sygnał do czynności komórkowych w orga­nizmie.

Oleje roślinne, takie jak olej kukurydziany, słonecznikowy, z kroko­sza barwierskiego czy sojowy, są wyjątkowo bogate w kwas linolowy. Zawierają osiem do dziesięciu razy więcej kwasu linolowego niż oleje jednonienasycone (oliwa z oliwek i awokado). Olej canola ma około trzy razy tyle kwasu linolowego co oliwa z oliwek. Żaden z tych olejów nie jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 seks humor.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe, występujące obficie w oliwie z oliwek i z awokado, nie zaburzają równowagi wyspecjalizowanych hormonów ani w jedną, ani w drugą stronę. Są jednak kaloryczne i mają wiele właściwości poprawiających smak, jak tłuszcze i oleje. Jeśli kalorie nie mają znaczenia, olej z pierwszego tłoczenia (extra virgin) z oliwek lub awokado może obniżyć stężenie cholesterolu, gdy swy­mi kaloriami zastępuje kalorie tłuszczów nasyconych znajdujących się w antrykocie. Jednak musisz mieć świadomość, że jeśli przytyjesz, stężenie cholesterolu wzrośnie.

kwas-linolowy

ABOUT THE AUTHOR

Podobne wpisy:

  • Jak warzywa i owoce chronią twoje DNA

    Jak warzywa i owoce chronią twoje DNA

    Jak warzywa i owoce chronią twoje DNA pornosy Owoce i warzywa chronią twoje DNA, przeciwdziałając procesom za­palnym opisanym powyżej. Stosując dietę opartą na owocach i wa­rzywach, obniżysz zarówno całkowite spożycie tłuszczów i tłuszczów wielonienasyconych, jak i cukrów rafinowanych. Wzrośnie także spożycie ochronnych substancji przeciwutleniających i przeciwzapal­nych, pochodzących z różnych, kolorowych warzyw i owoców, które zjadasz.

  • Mieszanina kwasów tłuszczowych

    Mieszanina kwasów tłuszczowych

    Mieszanina kwasów tłuszczowych zmagazynowana w tkance tłuszczowej odpowiada rodzajom kwasów tłuszczowych zjedzonych w ciągu ostatniego roku. Jeśli przesadzasz z omega-6 i tłuszczami na­syconymi, nagromadzony tłuszcz będzie zawierał dużo kwasu lino­lowego. Gdy kieruję pacjentów na dietę bardzo niskotłuszczową, po­ziom kwasu linolowego w ich krwi i płynach tkankowych spada o 30 procent. Tak duża zmiana może pozytywnie